Cestopis Tunisko 3

Vlastní vyhledávání Googlem na stránkách cestuji.info

Google

cestuji.info -  cestopisy

Nacházíte se na stránkách, které popisují můj pobyt v Tunisku.

Jednotlivé části cestopisu:

Cestopis Tunisko 1

Cestopis Tunisko 2

Cestopis Tunisko 3

Tunisko a Hvězdné války

Cestopis Tunisko 5

Pokud byste mi chtěli poslat zprávu, máte k dispozici adresu

Konstrukční kancelář ACR

Druhý den ráno jsme si hodně přivstali, snídali jsme ve čtyři hodiny ráno a v pět jsme odjížděli. Tak brzo hlavně proto, abychom se vrátili do Mahdie v rozumnou dobu. Autobus zamířil na západ přes solné jezero Chott el Jerid. Zastavil nám na chvíli u několika chatrčí se suvenýry, poblíž byla na jezeře ukázka těžby soli. Byli jsme tu právě během východu slunce, kdy se obloha zbarvila do ruda.
Přejeli jsme jezero a pak jsme u Tozeuru přesedli do terénních Toyot. Ty nás odvezly k oáze Chebika. Jeli jsme pouští po velmi slušné asfaltové cestě, před námi se pak objevily hory a o něco později i velký palmový háj. Tím jsme projeli a zastavili jsme pochopitelně u obchůdků se suvenýry. Prodávali tu hlavně pouštní růže a různé krystaly. Mám podezření, že to nebyly minerály, ale obarvené krystaly soli, popřípadě dalších chemických sloučenin. Tady jsme se chvíli zdrželi a pak jsme se šli projít mezi skály. Ty jsou v tomto místě velmi hezky zvrásněné, ve skalních průrvách se zelenaly palmy. Prostě pastva pro oči.
Skalami jsme došli až k prameni, který zásobuje oázu a podél potoka jsme se vrátili k autům. Díky tomu, že jsme tu byli dost brzo ráno, tu ještě nebylo moc turistů ani prodavačů suvenýrů. Ale hned u aut jsme zjistili, že se mezitím parkoviště zaplnilo a cestou zpátky jsme potkávali celé kolony aut mířící k oáze.
Vraceli jsme se zase po asfaltce, po chvíli ale auta odbočila do pouště a jeli jsme po prašné cestě. Pak jsme dojeli k hliněným pahorkům a řidiči začali předvádět, co ta auta umí. Vyjížděli do velmi strmých kopců a pak zase šupem dolů, jezdili po svazích, kde auto dostávalo velmi ostrý boční náklon, projížděli pískem... Tato část dvoudenního výletu byla pro mne asi nejzajímavější.
Po hodně rozbité asfaltce jsme pak dojeli ke kulisám, ve kterých se natáčel jeden z dílů Hvězdných válek (konkrétně epizoda 4, to je ta, co byla natočená jako první). Chvíli jsme se procházeli mezi kulisami, obdivoval jsem umění mistrů kulisářů, jak dovedně pomocí obyčejných krámů, posbíraných někde na skládce, dokázali vytvořit iluzi mimozemského města. (Detaily v samostatné části cestopisu.)
Po stejné rozbité asfaltce jsme se vrátili k autobusům a v podstatě tím už začala zpáteční cesta. Zastavili jsme se ještě ve městě Kairouan, kde jsme se ze střechy jednoho obchodu s levnými suvenýry (opravdu, to není myšleno nějak ironicky) podívali na mešitu. U Sousse mne přesadili do mikrobusu a kolem sedmé hodiny večer jsem už byl na hotelu.

Východ slunce nad solným jezerem Chott el Jerid, Tunisko Východ slunce nad solným jezerem Chott el Jerid, Tunisko Východ slunce nad solným jezerem Chott el Jerid, Tunisko
Ráno jsme si přivstali. Solným jezerem Chott el Jerid jsme projížděli v době, kdy zrovna vycházelo slunce.
Přijíždíme k oáze Chebika Oáza Chebika Oáza Chebika
Terénními auty jsme dojeli do oázy Chebika. Tento úsek jsme jeli po slušné asfaltové cestě. Byli jsme tu poměrně brzo ráno, takže jsme tu byli skoro sami
Skály u oázy Chebika Skály poblíž oázy Chebika Jezírko v oáze Chebika
Kolem oázy Chebika jsou nádherné skály (a pochopitelně otravní prodavači, kteří vám na každém kroku vnucují zaručeně pravé ametysty a jiné suvenýry)
Tady si pěstují písečné duny - do písku se zarazí rákosové rohože. Vítr kolem nich postupem času nafouká písek. Pak se zarazí další rohož... Postupem času vzniknou velké duny. Terénní Toyota v poušti Hlinitý útvar v poušti
Cestou zpět auta odbočila do pouště
Toyoty v poušti Toyoty v terénu Kulisy města z Hvězdných válek
V poušti se řidiči vyřádili - vozili nás terénem ta, abychom si to užili. Chvílemi jsem měl pocit, že se auto musí převrátit, ale to byl jenom pocit - rozum napovídal, že ty auta snesou mnohem více... Dojeli jsme ke kulisám města z první nafilmované epizody Hvězdných válek. Pár snímků najdete v samostatné fotogalerii.
Mešita ve městě Kairouan Mešita ve městě Kairouan Pouštní růže jako suvenýr prodávají na každém kroku. Jsou to krystaly sádrovce, které se nacházejí v poušti nebo se uměle pěstují v jakýchsi pouštních jeskyních. Stačí tam prý položit úlomek krystalu na zem a z výparů, které unikají z písku, se krystal zvětšuje. Růst krystalů trvá údajně měsíce.
Pak už následovala dlouhá zpáteční cesta. Udělali jsme zastávku ve městě Kairouan, kde mají starou mešitu. Je to údajně nejstarší mešita s tímto stavebním rozvržením a po jejím vzoru pak byly stavěny ostatní mešity. Na obrázku vpravo jsou pouštní růže (krystaly sádrovce) v obchodě v Kairouan.

Zpět: Cestopis Tunisko 2   || Na hlavní menu   || Vpřed: Tunisko a Hvězdné války